Δημόσια Διαβούλευση ΥΠΕΝ

16 Σεπτεμβρίου 2024

Δημόσια Διαβούλευση επί του αναθεωρημένου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ)

Τα κυριότερα σημεία της επιστολής του ΕΣΠΕΝ προς το ΥΠΕΝ:

  • Θεωρούμε ότι στο Σχέδιο θα ήταν σκόπιμο να προσδιορίζονται με μεγαλύτερη σαφήνεια, ο τρόπος και ιδίως τα επιχειρηματικά μοντέλα μέσω των οποίων σχεδιάζεται να υλοποιηθεί το στρατηγικό πλαίσιο και να επιτευχθούν επιμέρους στόχοι για τον μετασχηματισμό της αγοράς ενέργειας, ήδη από το 2030, όπως για παράδειγμα η ραγδαία ανάπτυξη των ΑΠΕ, η ανάπτυξη και ενίσχυση των δικτύων και ο εξηλεκτρισμός της κατανάλωσης.

  • Δεδομένου ότι η ψηφιοποίηση του δικτύου και η εγκατάσταση έξυπνων μετρητών αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για τον μετασχηματισμό της αγοράς και την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών (π.χ. δυναμική τιμολόγηση, απόκριση ζήτησης, κτλ.), θεωρούμε ότι είναι αναγκαίο, όλοι οι συμμετέχοντες στην αγορά, συμπεριλαμβανομένων των προμηθευτών, να έχουν ολοκληρωμένη πληροφόρηση για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου, προκειμένου να είναι σε θέση να εναρμονίσουν -από την πλευρά τους- τις απαραίτητες ενέργειες για την ανάπτυξη και την παροχή των σχετικών υπηρεσιών.

  • Όσον αφορά την αντιμετώπιση ενεργειακών κρίσεων, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η Οδηγία 2019/944 και ο Κανονισμός 2019/943, όπως προσφάτως τροποποιήθηκαν στο πλαίσιο του EMD Reform, περιλαμβάνουν συγκεκριμένες προβλέψεις για τη δυνατότητα των Κρατών-Μελών: (α) να λάβουν μέτρα προστασίας των καταναλωτών σε περίπτωση που το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κηρύξει περιφερειακή ή ενωσιακή κρίση τιμών και (β) να αξιοποιούν εργαλεία που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των ζητημάτων τα οποία αναδείχθηκαν κατά την ενεργειακή κρίση (π.χ. ενίσχυση προθεσμιακών αγορών, αξιοποίηση CfDs/PPAs). Οποιεσδήποτε παρεμβάσεις στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για την αντιμετώπιση των ενεργειακών κρίσεων, θα πρέπει προφανώς να συμμορφώνονται με το εν λόγω ευρωπαϊκό πλαίσιο, προκειμένου να διασφαλίζεται ο επί ίσοις όροις ανταγωνισμός και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

  • Παρά τις διατάξεις των Ν. 4336/2015 και 4389/2016 και άρα της νομικής βάσης για τη λήψη μέτρων πολιτικής προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, το υπό διαβούλευση νέο ΕΣΕΚ δεν προβλέπει κανένα απολύτως μέτρο πολιτικής για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά, η οποία δεν πληροί σε καμία περίπτωση τα αντικειμενικά κριτήρια για να χαρακτηριστεί ως μια «ανταγωνιστική αγορά». Όπως άλλωστε επισημαίνεται στην Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο της Σύστασης του Συμβουλίου σχετικά με το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων 2022 και το Πρόγραμμα Σταθερότητας 2022 της Ελλάδας, “In the retail market, the market share of the Public Power Cooperation is currently close to 65%, which is significantly above the 50% target set by national legislation”.

  • Όσον αφορά την αντιμετώπιση του ιδιαίτερα οξυμένου προβλήματος των ρευματοκλοπών, πέραν της υιοθέτησης πολιτικών όπως η αύξηση των χρηματικών ποινών, είναι σκόπιμο να προσδιοριστεί και ο ρόλος του Διαχειριστή στο πλαίσιο του συγκεκριμένου στόχου καθώς και σχετικά μέτρα, όπως η ενσωμάτωση του κόστους των απωλειών στο Επιτρεπόμενο Έσοδο του Διαχειριστή, σύμφωνα με τις προβλέψεις του αρ. 23 της Απόφασης ΡΑΕ 1431/2020.

  • Η προώθηση της αυτοκατανάλωσης βάσει του νέου πλαισίου net-billing, μέσω των προμηθευτών και των ΦοΣΕ, θεωρούμε ότι είναι σκόπιμο να υποστηριχθεί από τους εκάστοτε αρμόδιους φορείς ή Διαχειριστές οι οποίοι θα πρέπει να αναλάβουν αφενός τον έλεγχο των δικαιούχων που εντάσσονται στα σχήματα αυτά, και αφετέρου την παροχή στους Προμηθευτές και τους ΦοΣΕ, του συνόλου των πιστοποιημένων δεδομένων που απαιτούνται για την τιμολόγηση των καταναλωτών, ιδίως στις περιπτώσεις συλλογικής αυτοκατανάλωσης, τόσο στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα όσο στο Σύστημα ΜΔΝ.

  • Όσον αφορά τη συλλογή, επεξεργασία και τήρηση ενεργειακών δεδομένων από τον Διαχειριστή του Δικτύου, στο πλαίσιο των σχετικών διατάξεων του αρ. 30 του Ν. 4986/2022, και ενόψει των Ρυθμιστικών Αποφάσεων για τον καθορισμό των επιλέξιμων μερών τα οποία θα έχουν πρόσβαση στα δεδομένα των ευφυών συστημάτων μέτρησης ηλεκτρικής ενέργειας, σημειώνουμε την ανάγκη σχεδιασμού των σχετικών κανόνων διαχείρισης και διάθεσης των δεδομένων κατά τρόπο που θα διασφαλίζει τον επί ίσοις ανταγωνισμό των εμπλεκόμενων μερών για την ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών και προϊόντων προς όφελος των καταναλωτών.

  • Οι όποιες προβλέψεις του Πλαισίου όσον αφορά τον γενικό σχεδιασμό των δυναμικών τιμολογίων, θα πρέπει να καταλαμβάνουν μόνον μία «τυποποιημένη» μορφή δυναμικού τιμολογίου και όχι προφανώς το σύνολο των δυναμικών τιμολογίων που θα προσφέρονται στην αγορά από τους προμηθευτές. Πέραν του συγκεκριμένου «τυποποιημένου» τιμολογίου, είναι αυτονόητο ότι οι προμηθευτές θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώνουν και να προσφέρουν τιμολόγια με δυναμικά μεν χαρακτηριστικά, τα οποία ωστόσο θα μπορούν να διαφοροποιούνται από εκείνα του «τυποποιημένου» τιμολογίου.

Επιστολή ΕΣΠΕΝ